2018. február 23., péntek

Krisztus katonái

Aki érte a kommunizmust Romániában, annak nem kell magyarázni milyen volt május elseje vagy agusztus huszonharmadika. Ez a két nap nagyjából egyforma volt minden évben és arról szólt, hogy az összes gyárat és iskolát kivezényelték “felvonulni”.  Akik nem érték ezeket az idõket, nem tudják mit jelent az, hogy “felvonulni”. Képzeljék el, hogy reggel, úgy nyolc óra tájt, gyülekezni kellett minden gyárnak, iskolának, sportegyesületnek, egységnek, szekciónak, mûhelynek, osztálynak, stb. egy bizonyos, helyen, utcaszakaszon, amelyet a pártos elvtársak elõre kijelöltek. A dolgozók zászlókkal, címeres, feliratos táblákkal, Ceausescu képekkel, míg a diákok “pionír” ( úttörõ) ruhában, fehér ingben, piros, tricolor szegélyû kendõkkel a nyakunkban sokarkoztak.

Ilyenkor annyi volt a nép a városban, mint mostanság a csíksomlyói búcsúkor. Alig lehetett mozogni az utcákon. De amúgy se szabadott elmenni a csoportunktól, osztályunktól. Ilyenkor mindig szomjasok voltunk és a legrosszabb az volt ha valakire rájött a “nagy dolga”. Akkor aztán futtunk, hogy bekérenzünk valahová “vécére”.

Ezekben a felvonulásokban az volt a pláne, hogy rengeteget kellett állni és várni egy helyben, míg aztán valamikor dél fele sorra kerültünk mi is, hogy felvonuljunk a “tribün” elõtt. Addig csak álldigáltunk felsorakozva és sóhajtozva és nem tudtunk semmit, nem láttunk semmit. Nem nagyon szabadott beszélgetni se, mert a tanárok akkor megszidtak. Elõlrõl is ritkán jutott hátrafele valamiféle hír. Így hát csak egyet dolgot tudtunk: várni kell és remélhetõleg délután egy óra fele szabadulunk…

Amikor aztán szóltak, hogy sorra kerültünk, kihúztuk magunkat és a lehetõ legnagyobb rendben próbáltunk felvonulni. Amikor a tribün elõtt vonultunk el, arra kellett fordítanunk mindnyájan egyszerre a fejünket. Ekkor, néhány pillanatra, megláthattuk a három emeletes, vörösvászonos tribünt. Ott diszelgett rajta a címer, a sarló s a kalapács, az elvtársak képei, meg a Ceausescu-t és a pártot éltetõ felíratok. Egy rövid ideig láthattuk a nagy elvtársakat, nagy tisztisapkás, vállcsillagos ezredeseket meg a helyi kiváltságos elvtársakat, akiknek nevét mindenki kivülrõl fújta. Aztán, ahogy elvonultunk a tribün elõtt, a következõ utcában már szét is széledtünk. Eleget nyújtozódtunk, bámészkodtunk visszafele, de a magas felnõttek miatt, nem sokat láthattunk.

Felnõtt koromban, egy idõ után, visszatérõ álmom lett, hogy ilyen felvonulásos napokat álmodjak. Volt, hogy csak a tömeget láttam az utcákon. Volt, hogy jöttem-mentem a tömeg  között. De volt, hogy láttam a fõ helyeket, a fõ-fõ hatalmasságokkal. Ezek mind olyan tiszti ruhába voltak, mint a legrangosabb tábornokok.  Nagyok voltak, tekintélyesek, hatalmas tiszti sapkákkal, nagy csillagokkal a vállaikon és a mellük telis-tele volt mindenféle kitüntetésekkel. Nagy komolysággal, tekintéllyel és méltósággal álltak ott a fõhelyen és tudni lehetett, hogy valaki nagyon fontos személyre várnak, aki sokkal, de sokkal nagyobb náluknál…

Késõbb aztán magamat si katonaruhában kezdtem álmodni. Voltam katona, de ismét katona voltam, bent a kaszárnyában. Sötétben és félhomályban, mezõkön jártam más katonákkal és láttam a náci hadsereghez hasonló ellenséges katonákat. Majd volt, hogy egyfajta polgárháború közepén találtam magamat. Majd késõbb embereket menekítettem autókkal, ahogyan a zsidókat menekítették a második világháborúban a németek elõl. Volt, hogy teherautókra, dubákba tuszkoltam embereket, akiket mentettem az ellenség elõl. Emlékszem még arra is, hogy az utolsó autóról lepottyant egy kis csonka-bonka emberke. Az autó már elindult, õ meg próbált visszakapaszkodni. Én megragadtam az emberkét, visszagyömöszöltem a dubába és rácsuktam az ajtót.

Mit jelentsen ez? Számomra azt jelenti ez az álom, hogy a tömeg Isten népe, az Egyház. A fõ-fõ helyen lévõk, azok Isten angyalai és szentjei. Akire õk várnak, az néppel együtt, az az Emberfia, Jézus Krisztus, a mi Megváltónk és Királyunk. Isten népe ki van téve az ellenség támadásának. Az ellenség célja pedig meggátolni, hogy az emberek eljussanak az üdvösségre. Mi, akiknek van hitünk és akarjuk szolgálni Krisztust, akarjuk építeni Isten országát, Krisztus katonái vagyunk. A feladatunk az, hogy lelkeket mentsünk, kicsit és nagyot, daliást vagy csonka-bonkát... A lelkek várnak ránk, hogy megmentsük õket és sok ember szabadulása rajtunk múlik…

(1 Kor 15:24-26)  Azután következik a vég, amikor is (Krisztus) átadja az Istennek, az Atyának az uralmat, miután minden felsőbbséget, hatalmat és erőt megsemmisített. Addig kell ugyanis uralkodnia, amíg ellenségeit mind lába alá nem veti. Utolsó ellenségként a halál semmisül meg, hiszen „mindent lába alá vetett”.

Ima: Uram Jézus, hála és dicséret Neked, hogy mi is katonáid lehetünk és részt vehetünk üdvöségszerzõ  küzdelmedben. Ámen.
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése